آگاهی دلایل به تعویق انداختن کارها، رفتارها و تفکراتی که باعث تنبلی شما میشود را بشناسید.
ارزیابی چه احساسهایی منجر به تاخیر در انجام کارها میشود؟ آیا حس مثبت و اثر بخشی هستند: تمایل به تغییر آنها دارید؟
دیدگاه رویکرد خودتان را تغییر دهید. کارهای بزرگ را با دید قطعههای پازل کوچک ببینید تا هراس کمتری داشته باشید. این نکته را در نظر داشته باشید که کدام قسمت انجام کار برایتان جدا از نتیجه جذابیت دارد.
تعهد و شروع کار اگر واقعا احساس درماندگی در انجام کارها و وظایف میکنید، سعی کنید از کارهای کوچکتر شروع کنید و آنها را بنویسید. زمانی که کارها را تمام کردید، به خودتان پاداش بدهید. در لیست برنامه خود نیز تنها وظایفی را یادداشت کنید که در واقع، میتوانید انجام دهید و اگر آنها را نوشته اید، تلاش کنید که آنها را انجام دهید. با این کار، در خود اعتمادی دوباره ایجاد میکنید که میتوانید هر آنچه را که میخواهید انجام دهید و از تعویق انداختن کارها نیز جلوگیری میکنید.
محیط وقتی کارهای مربوط به دانشگاه خود را انجام میدهید، با هوشمندی در انتخاب مکان و فردی که میخواهید کار را با او انجام دهید، دقت کنید. پراکندگی و جابهجایی مکرر در موقعیتهای مختلف باعث میشود که کار خود را کامل به پایان نرسانید و تمرکز خود را از دست بدهید. به عنوان مثال مطالعه در رخت خواب یا کنار دوستان میتواند به جلوگیری از انجام کار کمک کند.
اهداف بر آنچه میخواهید انجام دهید تمرکز کنید، نه کارهایی که میخواهید از انجام دادنشان چشم بپوشید. به دلایل اثربخش، مثبت، دقیق و یادگیری انجام کارها فکر کنید.
واقع گرا بودن انتظارهای غیر واقعی که نمیتوانید برآورده کنید از خود نداشته باشید.
برنامه داشتن اگر از عهده کارها برنمیآیید، به نظر میرسد برنامه مشخص اطلاع دهندهای از کارها ندارید که به شما عدم انجام آنها را اطلاع دهد.
آسان کردن انجام کارها شکستن کارها به وظایف کوچک و عملیاتی یکی از رویکردهای موثر است. این موضوع باعث میشود در زمان انجام کارهای بزرگ صرفه جویی کنید.